Οικουμενικό Πατριαρχείο και Ελληνισμός

Αναρίθμητες φορές έχει ειπωθεί και συνεχίζει να λέγεται ότι η απήχηση και η σημασία του Ελληνισμού, ξεπερνά τα ιστορικά μας σύνορα και ακτινοβολεί παγκόσμια. Θέλουμε να είναι η οργανική συνέχεια, ο αδιαμφισβήτητος κληρονόμος, ο άοκνος λαμπαδηδοδρόμος, ενός συστήματος αξιών και πολιτισμού, που ανέστησε τον σύγχρονο δυτικό τρόπο ζωής και τις πανανθρώπινες αξίες. Στη ιστορική αυτή διαδρομή, συμφυή με την ανθρώπινη ιστορία, η οικουμενικότητα του Ελληνισμού, ταυτίστηκε με την Ορθοδοξία και τον φάρο της, το Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης.
Το Πατριαρχείο που απετέλεσε σημείο αναφοράς της ιστορικής μας συνείδησης και της Ελληνικής ταυτότητας στα χρόνια του ζόφου και δημιούργησε τις προϋποθέσεις, ως μήτρα κοσμοπολιτισμού και ανάδειξης ηγητόρων , για την εθνική παλιγγενεσία.

Το Οικουμενικό Πατριαρχείο, ιδιαίτερα μετά την επικράτηση των Κεμαλικών και των αδίστακτων Τούρκων εθνικιστών, μετά το 1908, βιώνει μια διαρκή υπαρξιακή απειλή. Η οποία με τη σειρά της αποτελεί και κίνδυνο να απωλέσει το έθνος και το σύγχρονο Ελληνικό Κράτος, ένα από τα σπουδαιότερα διπλωματικά ‘εργαλεία’ και μέσα επιρροής στη διεθνή πολιτική κονίστρα. Ο κίνδυνος μάλιστα γίνεται διττός καθώς τα πρωτεία του, στον χώρο της Ορθοδοξίας, αμφισβητούνται σταθερά και μεθοδευμένα- στο πλαίσιο πρόδηλα μιας στρατευμένης πρακτικής και εξυπηρέτησης αλλότριων εθνικών συμφερόντων- και από το ‘αδελφό’ Ορθόδοξο Πατριαρχείο της Μόσχας. Που έχει στις τάξεις του το ήμισυ και πλέον του Παγκόσμιου Ορθόδοξου Ποιμνίου και δεν έχει κρύψει, μεταξύ άλλων τις βλέψεις του για το Άγιο Όρος και την πρωτοκαθεδρία στον χώρο της Ορθοδοξίας.

Το ελάχιστο που έχει να κάνει το Ελληνικό Κράτος, ως επιταγή εθνικού συμφέροντος, είναι να στηρίξει το Φανάρι, απέναντι στη διττή αυτή πρόκληση. Οι συνθήκες γίνονται ακόμα πιο πιεστικές, μετά την πρόσφατη απόφαση του Οικουμενικού Πατριάρχη να αναγνωρίσει το Αυτοκέφαλο της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και να ακυρώσει το Συνοδικό Διάταγμα του 1686, που έδινε εδώ και τρεις και πλέον αιώνες στον Πατριάρχη Μόσχας το δικαίωμα να ορίζει τον Μητροπολίτη Κιέβου και να ρυθμίζει ουσιαστικά τα της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Η αντίδραση της Μόσχας, ήταν οξεία και είχε σχετικά προαναγγελθεί. Αποκτά ιδιαίτερη δριμύτητα, συνεκτιμωμένης της νεοφυούς σύγκλισης μεταξύ της Ρωσίας και της Ερντογανικής Τουρκίας, το εύρος και η διάρκεια της οποίας είναι μεν συζητήσιμες, αλλά οι παράπλευρες και ευκαιριακές συνέπειές της στο Φανάρι, μπορούν να είναι τραγικές και μοιραίες.

Η στήριξη στον Οικουμενικό Πατριάρχη πρέπει να είναι σταθερή και ουσιαστική. Εύλογη και η προσδοκία ότι οι πρόσφατες εξελίξεις δεν μπορεί να έχουν καταλάβει εξ απήνης τις υπεύθυνες υπηρεσίες, αλλά έχει τουναντίον προηγηθεί στοχευμένη προετοιμασία. Ακατανόητη και προβληματική κατά τούτο είναι η στάση της Εκκλησίας της Ελλάδος, απέναντι στον Πατριάρχη κατά την πρόσφατη επίσκεψή του. Η διαρρέουσα δυσαρέσκεια έναντι του Προκαθήμενου της Ορθοδοξίας, εφόσον είναι αληθινή στην παρούσα μάλιστα φάση, είναι επιβλαβής και απαράδεκτη. Πέρα από προσωπικά συμφέροντα, μικροσκοπιμότητες και διεκδικούμενους ρόλους, υπάρχει και κατισχύει η Πατρίδα και το εθνικό συμφέρον. Είναι υπεράνω όλων. Της εκκλησιαστικής ιεραρχίας συμπεριλαμβανομένης.

antinews

Το Πατριαρχείο Μόσχας διακόπτει τις σχέσεις με το Φανάρι


Μετά απο πολύωρη συνεδρίαση της Σύνοδου του Πατριαρχείου Μόσχας στο Μινσκ, υπό την προεδρία του Πατριάρχη Κύριλλου, ανακοινώθηκε ότι η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία αποφασίσε να διακόψει όλους τους δεσμούς επικοινωνίας με το Οικουμενικό Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης, ως αντίδραση στην απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου να επαναφέρει σχισματικούς και να προχωρήσει στην χορήγηση του Αυτοκεφάλου στην Ουκρανικής Εκκλησίας.

Την απόφαση ανακοίνωσε ο ο Πρόεδρος του Τμήματος των Εξωτερικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας, Σεβ. Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ κ. Ιλαρίωνας, ο οποίος ανέφερε χαρακτηριστικά: «Ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως έχει κάνει αδύνατο για εμάς να διατηρήσουμε την ενότητα με το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως».

Στην Σύνοδο ήταν παρών και ο μητροπολίτης Βαρσοβίας Ονούφριος, επικεφαλής της Εκκλησίας, που μέχρι την απόφαση του Φαναρίου, αναγνωριζόταν από τις άλλες Αυτοκέφαλες Ορθόδοξες Εκκλησίες. Στην προηγούμενη συνεδρίαση της Συνόδου, ο κ. Ουνούφριος, είχε επικαλεστεί λόγους υγείας και είχε συμμετάσχει μέσω τηλεδιασκέψεως.

Από τις 14 Σεπτεμβρίου και μετα την άκαρπη συνάντηση Βαρθολομαίου- Κύριλλου, στο Φανάρι, η Μόσχα αποφάσισε να διακόψει την μνημόνυεση του Οικουμενικού Πατριάρχη, πλέον η απόφαση αυτή επεικτείνεται και προς όλους τους ιεράρχες καθώς αποφασίστηκε να ανασταλεί η συλλειτουργία με τους ιεράρχες της Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως.

Η επεισοδιακή συνεδρίαση διήρκεσε σχεδόν 5 ώρες και σύμφωνα με το ανακοινωθέν:

«Με βαθύτατο πόνο Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ρωσίας ανέγνωσε τις αποφάσεις του Οικουμενικού Πατριαρχείου για εκχώρηση αυτοκεφαλίας στην Ουκρανία, το άνοιγμα Σταυροπηγιακής Μονής στο Κίεβο, αλλά και την αποκατάσταση των ηγετών του σχίσματος και την επιστροφή τους στην εκκλησιαστική κοινωνία. Οι αποφάσεις της Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου, δείχνουν ότι το Φανάρι αγνοεί τις εκκλήσεις της κανονικής Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, καθώς και των Προκαθημένων Τοπικών Εκκλησιών ... Οι αποφάσεις του Οικουμενικού Πατριαρχείου για αποκατάσταση του πρώην Μητροπολίτη Φιλάρετου Ντενισένκο, δείχνει ότι αγνοούν μία σειρά από διαδοχικές αποφάσεις του Συμβουλίου των Επισκόπων της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας» Και η ανακοίνωση της Συνόδου καταλήγει:«Τώρα μετά από δύο δεκαετίες, το Οικουμενικό Πατριαρχείο για πολιτικούς λόγους άλλαξε την θέση του».

Πηγή: skai.gr

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε σχολιασμούς επί της ουσίας.
Τα σχόλια σας δεν περνάν από έλεγχο γιατί πιστεύουμε ότι δεν θα θίγουν κάποιον προσωπικά με βρισιές και συκοφαντίες.
Τέτοιου είδους σχόλια δεν περνάν από έλεγχο, αλλά θα διαγράφονται μετά την δημοσίευση.
Παρακαλούμε να γράφετε σε πεζά και όχι κεφαλαία
-------------------------------------------------------------------------
Ο ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα - αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω, φόρμας επικοινωνίας.
Ευχαριστούμε

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

[disqus]

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget